I FOKUS FÖR RUNDA UPP
Runda Upp i samarbete med Svenska Kyrkans Internationella arbete!
Svenska Kyrkan har tecknat avtal med Runda Upp i Sverige AB kring samarbete vid större katastrofer. En av idéerna med Runda Upp är att man snabbt ska kunna erbjuda den svenska handeln att ställa sina butiker till förfogande för insamling i akuta katastroflägen. Svenska Kyrkan Internationella arbete verkar i princip över hela världen och är en av de organisationer i Sverige som snabbt är på plats vid en katastrof. Därför är det mycket positivt att ett avtal har knutits mellan Svenska Kyrkan och Runda upp. Sedan tidigare är Röda Korset och Radiohjälpen knutna till Runda Upp. - Vi ser Runda Upp som ett verktyg som gör det möjligt för människor som vill hjälpa till att enkelt göra det, säger Christian Lagerlöf på Svenska kyrkans insamlingsenhet. Ett problem är att man ofta saknar kontanter och att skriva ner ett bankgironummer från en affisch kan kännas krångligt, det är bland annat därför vi valt att gå med i Runda Upp, avslutar han. - Runda Upp fortsätter att utvecklas och möjligheten att få handeln att samarbeta med våra svenska insamlingsorganisationer ter sig allt viktigare. Och i synnerhet i samband med katastrofsituationer. Därför är vi mycket glada över att vi nu fått möjligheten att inleda ett samarbete med Svenska Kyrkan, säger Stefan Edwall Verksamhetsansvarig på Runda upp i Sverige AB. Runda Upp ägs av Stiftelsen Runda Upp och drivs genom Runda Upp i Sverige AB. Idag samarbetar man med flera handelskedjor i Sverige såsom Lindex, Joy Shop, Bauhaus, Indiska Magasinet, Ur& Penn, The Body Shop med flera. För mer information om samarbetet kontakta: Trossamfundet Svenska Kyrkan
|
|
|
Vi Rundar Upp den 9 maj för Nepal!
Lördagen den 9 maj blir en stor insamlingsdag för Nepal. Det är SVT och Radiohjälpen som under en heldag sätter fokus på situationen i Nepal. Lindex, Joy Shop och Ur & Penn har alla valt att vara med och stödja Radiohjälpen och att öppna sina kassor under dagen så att deras kunder kan runda upp för Nepal. Sedan tidigare rundar Indiska Magasinet också upp till Nepal och Röda Korset kommer att vara fortsatt aktiva under 9 maj. Under temat ”En dag för Nepal” kommer SVT mellan de program som sänds i SVT1 från kl 11 till cirka kl 22 att sända live med olika inslag från Centralstationen, Liljeholmen och Medborgarplatsen i Stockholm. Det blir intervjuer med experter, olika organisationer och allmänheten. Målsättningen är att ge mer kunskap om jordbävningen i Nepal och samla in så mycket pengar som möjligt. |
|
|
Indiskas kunder Rundar Upp till förmån för Röda Korsets arbete i jordbävningsdrabbade Nepal
Nepal har drabbats av den kraftigaste jordbävningen på 80 år. Flera tusen människor har dött och ännu fler är skadade och hemlösa. Tusentals hus har kollapsat och förstörda vägar, flygplatser och telefonnät försvårar räddningsinsatsen. Behovet av stöd kommer att finnas under lång tid. Röda Korset är på plats och mobiliserade genast katastrofutbildade frivilliga som sökte efter överlevande och gav första hjälpen. Pengar behövs nu akut till sjukvård, rent vatten, boende, förnödenheter och stöd till återuppbyggnad. Med start omgående, kan nu INDISKA:s kunder Runda Upp till förmån för Röda Korsets arbete i Nepal. För ytterligare information, vänligen kontakta: |
|
|
Läget i Nepal är akut - Radiohjälpen samarbetar med Runda Upp
Med anledning av jordbävningskatastrofen i Nepal inleder Radiohjälpen ett samarbete med Runda Upp. Ett samarbete som syftar till att ge svenska folket ännu bättre möjlighet att stödja vid allvarliga katastrofer. Läget i Nepal är akut, att gräva fram människor som fastnat under nedfallna hus är en kamp mot klockan, och bristen på mat och vatten börjar ge sig tillkänna. Den närmaste tiden väntas häftiga regn vilket ytterligare kan förvärra läget. Ett sätt att hjälpa är att be att få Runda Upp nästa gång du handlar i en butik. Efter att du rundat upp ditt köp i butiken skickas pengarna oavkortat till den hjälporganisation som butiken har valt att stödja. Det tillkommer inga extra avgifter på ditt bidrag, du bestämmer själv summa och du kan Runda Upp hur många gånger du vill. - Att samarbeta med Runda Upp ger oss nya vägar att snabbt få in pengar till olika katastrofområden i världen. Just nu är läget akut i Nepal och vi hoppas att många handlare och deras kunder hjälper oss att samla in pengar för att hjälpa de över 8 miljoner drabbade i landet, säger Per Byman, generalsekreterare för Radiohjälpen. - Runda Upp har sedan en tid tillbaka arbetat med att utveckla hjälpmedel som gör att våra licenstagare, dvs handlarna, snabbt ska kunna ställa sina butiker till förfogande för insamling i akuta katastroflägen. Vid t ex en naturkatastrof vill vi kunna ge stöd i butik inom 48 timmar. Därför är vi mycket glada över att nu även få med Radiohjälpen eftersom de kan se till att pengarna når fram via flera hjälporganisationer, säger Stefan Edwall, Verksamhetsansvarig på Runda Upp i Sverige AB. Radiohjälpen har till uppgift att samordna SVT:s, Sveriges Radios och Utbildningsradions insamlingsverksamhet för humanitära ändamål samt att upplysa om hjälpbehov. I samband med jordbävningen i Nepal samlar Radiohjälpen in medel för att finansiera insatser som görs av svenska partnerorganisationer. Runda Upp ägs av Stiftelsen Runda Upp och drivs genom Runda Upp i Sverige AB. Runda Upp är en märkning som säkerställer att handlarna administrerar kundens gåva på ett kontrollerat sätt och utan kostnader till en utvald insamlingsorganisation. Idag samarbetar man med flera handelskedjor i Sverige såsom Lindex, Joy Shop, Bauhaus, Indiska Magasinet, Ur& Penn, The Body Shop m fl.
Stiftelsen Radiohjälpen |
|
|
1 486 520 kronor till Water Aid!
Under tre veckor ha Lindex givit sina kunder möjlighet att runda upp sina köp till förmån för Water Aid. Och ännu en gång har Lindex kunder lyckats rundat upp till en stor och betydelsefull summa pengar. Den här gången blev det 1 486 520 kronor som går vidare till Water Aids arbete. Tack! |
|
|
Runda Upp i samarbete med Radiohjälpen
Runda Upp fortsätter att utveckla sin katastrofhjälpsverksamhet. Nu är det Radiohjälpen som går in i samarbete tillsammans med Runda Upp. Det är ett samarbete som syftar till att ge svenska folket ännu bättre möjlighet att stödja aktivt vid framför allt allvarliga katastrofer. Runda Upp har sedan en tid tillbaka arbetat med att utveckla hjälpmedel som gör att handlarna, snabbt kan ställa sina butiker till förfogande för insamling i akuta katastroflägen. Vid t.ex en naturkatastrof är ambitionen att kunna starta en insamling i butik inom 48 timmar. Därför är vi mycket glada över att nu även få med Radiohjälpen eftersom de kan se till att pengarna når fram via flera hjälporganisationer. Säger Stefan Edwall Verksamhetsansvarig på Runda upp i Sverige AB.
|
|
|
45 000 kronor till Ung Cancer!
Joy Shop har avslutat sin första Runda Upp-insamling och den gav 45 000 kronor till föreningen Ung Cancer. Ett stort tack till alla kunder och till Joys personal. |
|
|
Nu kan du Runda Upp till WaterAid i Lindex butiker!
Lindex har ingått ett långsiktigt samarbete med WaterAid. Den första aktiviteten kommer genom kampanjen superrolemodel där Lindex ger sina kunder möjligheten att Runda Upp till förmån för WaterAid, samt att Lindex kommer att skänka 10 % av försäljningen från ett VIP-event för kampanjen i alla sina länder. Kampanjen pågår mellan den 17 mars och 7 april. |
|
|
Joy Shop Rundar Upp till Ung Cancer!
Joy Shop har valt att ansluta sina 53 butiker i landet till Runda Upp. Första Runda Upp-aktiviteten börjar redan nu den 2 mars och den kommer att ge Joys alla kunder en möjlighet att runda upp till förmån för Ung Cancer. |
|
|
WaterAid fick 22 000 av Indiskas kunder i februari!
Under februari genomförde Indiska en Runda Upp-aktivitet till förmån för WaterAid. Indiska kunder bidrog med 22 000 kronor. |
|
|
2014 fick en bra avslutning!
Lindex avslutade året med att under december erbjuda sina kunder att Runda upp till UNHCR och flyktinglägren i Syrien. Lindex kunder rundade upp med totalt 1 372 419 kronor. |
|
|
Lindex kunder rundar upp för familjer på flykt från Syrien
Med start den 1 december erbjuds kunder som handlar i någon av Lindex butiker att runda upp sitt köp med 10 kronor till förmån för UNHCR:s arbete med människor som flytt våldets och krigets Syrien. Pengarna som samlas in kommer att hjälpa tusentals syriska familjer på flykt att få tak över huvudet, varma kläder, vatten, mat och tillgång till sjukvård. |
|
|
The Body Shop rundar upp till förmån för Min Stora Dag
Make a Wish är temat som The Body Shop använder under julen för att tillägna en hel dag till den organisation i Sverige som anses göra det viktigaste arbetet med att uppfylla önskningar. Därför kommer alla kunder som besöker The Body Shop den 13 december har möjlighet att donera ett valfritt belopp till Min Stora Dag, och som tack får varje kund som rundar upp sitt köp en Glazed Apple Shower Gel* i gåva av The Body Shop. Dessutom så skänker The Body Shop Sverige ytterligare 10 kr för varje kund som deltar i insamlingen. |
|
Indiska rundar upp för kampen mot Ebola
Det dödliga viruset ebola sprider sig explosionsartat i Västafrika. INDISKA:s kunder har nu möjlighet att Runda Upp sina köp till förmån för Röda Korsets livsviktiga arbete. |
|
|
Under tio dagar har Lindex kunder kunnat ge sitt stöd till de drabbade på Balkan genom att runda upp sina köp. Ett smått fantastiskt resultat på 755 690 kronor har uppnåtts. Ännu en gång har Lindex personal och kunder visat att man engagerar sig och ger sitt stöd då det verkligen behövs. Från Svenska Röda Korset rapporterar man att läget fortfarande är akut på Balkan med höga vattennivåer och stigande floder, vilket riskera nya översvämningar i Serbien. Det är även stor risk för översvämningar i Rumänien och Ungern. Röda Korset i Rumänien och Ungern har därför satts i högsta beredskap. |
|
|
Ur & Penn gör som Lindex och ger nu sina kunder man möjligheten att stödja Svenska Röda Korset arbete i Serbien och Bosnien-Hercegovina. |
|
|
Översvämningarna på Balkan är de värsta som registrerats på över hundra år. Serbien och Bosnien-Hercegovina är värst drabbade, men även Kroatien är drabbat. Tiotusentals människor har evakuerats och tillfälligt sökt tillflykt hos släktingar, i sportarenor och skolor. |
|
|
Till helgen, 4-6 april, bjuder The Body Shop in sina kunder till stor fest. Butikskedjan firar 35 år i Sverige och i samband med det kommer butiken att lyfta fram ECPAT Sverige. För att fira sina 35 år i Sverige väljer man att donerar man 35 000 kronor till ECPAT samtidigt som man ger sina kunder möjligheten att också bidra genom att runda upp sitt köp med 35 kronor. |
|
|
I samband med Världsvattendagen har INDISKA:s kunder möjlighet att Runda Upp till förmån för WaterAid och deras arbete för att alla människor ska ha tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. 768 miljoner människor saknar fortfarande tillgång till rent vatten. Genom Runda Upp kan INDISKA:s kunder bidra till WaterAid:s livsviktiga arbete med att skapa tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Bidragen från Runda Upp kommer att gå till WaterAid:s arbete i Indien. |
|
|
Det dödliga viruset ebola sprider sig explosionsartat i Västafrika. INDISKA:s kunder har nu möjlighet att Runda Upp sina köp till förmån för Röda Korsets livsviktiga arbete. |
|
|
I samband med Världsvattendagen har INDISKA:s kunder möjlighet att Runda Upp till förmån för WaterAid och deras arbete för att alla människor ska ha tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. 768 miljoner människor saknar fortfarande tillgång till rent vatten. Genom Runda Upp kan INDISKA:s kunder bidra till WaterAid:s livsviktiga arbete med att skapa tillgång till rent vatten, sanitet och hygien. Bidragen från Runda Upp kommer att gå till WaterAid:s arbete i Indien. |
|
|
Bauhaus kunder fortsätter att runda upp sina köp till förmån för Barncancerfonden. 225 000 kronor har det rundat upp för så här långt och det finns fortfarande chans att ge sitt stöd när man handlar på Bauhaus. Fram till den 24 december fortsätter Bauhaus sin kampanj tillsammans med Barncancerfonden. |
|
|
Vi vill önska hela svenska folket en riktigt god jul och ett stort tack för alla pengar som man givit genom att runda upp sina köp. Runda Upps samarbetspartners och deras kunder har gjort en fantastik avslutning på 2013. Bara under november och december kommer det att ha samlats in närmare fyra miljoner kronor. Pengar som går till katastrofen i Filippinerna, att lösa toalettfrågan i Indien, utsatta i Syrien och till forskning inom barncancer. |
|
|
Bauhaus kampanj för Barncancerfonden har fått en otrolig start. På bara tio dagar har Bauhaus kunder rundat upp med hela 96 491 kronor, nu hänger det tidigare rekordet på 108 000 kronor löst. Nu väntar vi på spänning på hur mycket som kommer in denna vecka och om det är någon annan ort som tar över titeln som bästa varuhus från Örebro. Bauhaus i Örebro har gjort ett jättejobb under första perioden och där deras kunder har rundat upp för drygt 37 000 kronor. |
|
|
Nu har Indiska Magasinets kunder rundat upp sina köp med 39 000 kronor. Pengar som kommer WaterAids arbete tillgodo och deras engagemang i Världstoalettdagen. Ett stort tack till Indiska Magasinets kunder och personal för en fantastisk insats. |
|
|
Ni har rundat upp med 2 198 897 kronor till katastrofen i FilippinernaPå 12 dagar har Lindex kunder rundat upp sina köp med fantastiska 2 198 897 kronor. Det är en enastående prestation av Lindex kunder och av Lindex personal som hjälpt till med insamlingen. ”Vi är väldigt tacksamma över våra fantastiska kunders engagemang!”, säger Linda Skogsberg (CSR Coordinator på Lindex). |
|
|
Bauhaus fortsätter sitt lyckosamma samarbete med Barncancerfonden och från den 21 november börjar en ny insamlingskampanj. Butiken kommer att vara fylld av produkter som ger sitt stöd till Barncancerfonden men framför allt kan alla kunder vara med och ge sitt eget bidrag direkt i kassan genom att runda upp när man handlar. Du kommer att kunna runda upp ända fram till den 24 december och förhoppningen är att det tidigare rekordet på 108 000 kronor kommer att slås. |
|
|
Inför Världstoalettdagen den 19 november går Indiska ut i kampanj tillsammans med WaterAid. Kampanjen startar den 15 november och håller på till början av december. 2,5 miljarder människor saknar idag tillgång till en toalett och konsekvenserna är katastrofala. |
|
|